Actiedag Hoofdstraat Hoensbroek: Meer dan twintig panden gecontroleerd

Het interventieteam van de gemeente Heerlen heeft afgelopen juni een groot aantal kamerverhuurpanden, overlastpanden, KvK-geregistreerde bedrijven en garageboxen gecontroleerd aan de Hoofdstraat in Hoensbroek. Een groot deel gebeurde tijdens een speciale actiedag op dinsdag 25 juni. Doel van de actiedag en de overige controles is een beeld te krijgen van de situatie achter de voordeur én misstanden aan te pakken ter verbetering van de Leefbaarheid en Veiligheid, als onderdeel van de aanpak Sociaal Veilig. 

De Hoofdstraat kent veel kamerverhuurpanden, overlastpanden, leegstaande en verloederde panden. In het omliggende gebied wonen kwetsbare bewoners met zorgproblematieken. Sinds 2021 is de gemeente gestart met de aanpak ‘Sociaal Veilig’ in Hoensbroek en Heerlerheide. De Hoofstraat in Hoensbroek is een van de focusgebieden. In deze aanpak is aandacht voor zorg en veiligheid, preventie en repressie, persoonsgerichte aanpak en gebiedsgerichte aanpak. Er worden in het gebied periodiek controles uitgevoerd, 25 juni waren het 15 panden aan de Hoofdstraat. De hele maand juni werden 46 KvK-geregistreerde bedrijven en panden gecontroleerd aan de Hoofdstraat. 

Resultaten actiedag

Er zijn geen grote misstanden geconstateerd, wel zijn er enkele aandachtspunten bevonden als het gaat om inschrijvingen op het adres en met betrekking op bouwregelgeving en brandveiligheid. Eén persoon had een openstaande boete en dit is door politie afgehandeld. Ook is een tweetal zorgvragen van personen onder de aandacht gekomen. dit wordt opgepakt door een volwassenconsulent van het team Toegang van de gemeente. Bij de controle van de garageboxen in de Hoofdstraat zijn geen ongeregeldheden geconstateerd. Bij de controle van de KvK-geregistreerde bedrijven zijn op enkele adressen signalen van mogelijke ondermijning aangetroffen die nader onderzocht worden. Al met al is er met de controles een goed beeld verkregen van alle activiteiten in de panden. 

Samenwerking

De actiedag is uitgevoerd door een flexteam/integraal toezichtteam van de gemeente Heerlen in samenwerking met politie. Dit team bestaat uit bouwinspecteurs, politieagenten, handhavers (wijk Boa's), juristen, bevolkingscontroleurs, zorgconsulenten en opsporingsambtenaren van het interventieteam.