Adresonderzoek aanvragen

Iedereen staat bij de gemeente ingeschreven op een adres. Denkt u dat iemand onterecht op uw adres staat ingeschreven? Vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente.

Aanpak

Om een adresonderzoek te starten, heeft u nodig:

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning
  • eventueel de gegevens van de betrokken persoon of personen

Omschrijving

Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten.

Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

De gemeente kan een vertrokken bewoner niet zomaar uitschrijven. Dat kan alleen:

  • als de vertrokken bewoner zelf de verhuizing doorgeeft of
  • als de gemeente onderzoek heeft gedaan en geen nieuw adres heeft weten te achterhalen

Krijgt u meer informatie over het nieuwe adres van de vertrokken bewoner? Geef deze informatie dan aan ons door.

Termijn

Het onderzoek duurt maximaal 3 maanden.

Bij de gemeente Heerlen duurt het onderzoek gemiddeld zes weken.

Bezwaar en beroep

De betrokken persoon kan binnen zes weken na de datum van het besluit een bezwaarschrift indienen.