Gemeente Heerlen start als eerste met circulair asfalteren met de Asphalt Recycling Train (ART)

Gemeente Heerlen neemt als eerste gemeente deel aan een pilotprogramma van Rijkswaterstaat voor duurzaam wegdekonderhoud met de Asphalt Recycling Train (ART). De ART hergebruikt bijna al het oude asfalt ter plekke in nieuw asfalt. Hierdoor is het vrijwel circulair. Ook is er minder CO2-uitstoot, omdat ritjes van en naar een asfaltcentrale niet meer nodig zijn.  

Hoe werkt de Asphalt Recycling Train? 

De ART is een serie onderhoudsmachines die in een treintje over een beschadigd wegdek rijden en een mooie, gladde en nieuwe deklaag achterlaten. De eerste machines verwarmen het asfalt waardoor het mengsel zacht wordt. Een volgende machine ‘eet’ het oude asfalt op, verwerkt het in een nieuw mengsel en spreidt nieuw asfalt uit op de weg. Tot slot komt er een wals die van de weg een nieuwe gladde deklaag maakt. Dit gebeurt allemaal in één werkgang. Deze manier van werken zorgt voor nieuw asfalt ter plekke. 

De gemeente geeft hiermee het goede voorbeeld door minder grondstoffen te verspillen en meer her te gebruiken. Door deel te nemen aan het pilotprogramma met de Asphalt Recycling Train zet de gemeente een belangrijke stap richting een circulair asfaltonderhoud. Dit initiatief sluit aan bij het bredere verduurzamingsoffensief van de gemeente. Ook verzamelen we door deelname aan het pilotprogramma waardevolle data om de techniek verder te verbeteren. Deze kennis delen we met de sector, zodat het een volwaardig alternatief kan worden voor wegdekonderhoud in heel Limburg.

Voordelen

We hergebruiken het oude asfalt bijna helemaal. Het is niet nodig om het oude asfalt af te voeren of nieuw materiaal aan te voeren. Dit leidt tot besparingen op transportkosten en een flinke vermindering van de CO2-uitstoot. Als de ART klaar is kan de weg al na ongeveer zes uur open gaan. Dus zorgt deze methode ook voor minder verkeershinder. 

Toekomst

Met deze proef wil Heerlen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de ART-technologie en de bredere inzetbaarheid ervan op snelwegen en provinciale wegen. Door de focus op circulair asfalteren en het reduceren van CO2-uitstoot, zet Heerlen een belangrijke stap richting duurzame infrastructuur en een beter milieu.