Gevonden en verloren voorwerpen

Heeft u op straat een voorwerp gevonden of verloren? Dan kunt u dit online melden bij de gemeente.

Heeft u een voorwerp gevonden of verloren in een openbaar gebouw of het openbaar vervoer? Meld dat bij de beheerder of de vervoersaanbieder. 

Aanpak

Zo meldt u een gevonden of verloren voorwerp:

  • U doet online een melding. Deze melding wordt geregistreerd bij de gemeente.
  • U heeft nodig:
    • uw geldige legitimatiebewijs
    • als u een voorwerp bent verloren: een bon, foto of garantiebewijs van het voorwerp

Omschrijving

U heeft iets gevonden

  • Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs gevonden? Lever deze documenten altijd in bij de gemeente. Wij vernietigen gevonden reisdocumenten om identiteitsfraude te voorkomen.
  • Andere voorwerpen mag u inleveren bij de gemeente of thuis bewaren.
    Als u ze thuis bewaart bent u verantwoordelijk voor het onderhoud en de staat van het voorwerp. De wettelijke bewaartermijn is 1 jaar. Als de eigenaar zich binnen deze termijn meldt, moet u het voorwerp binnen een week terugbrengen naar de gemeente. Meldt de eigenaar zich niet binnen deze termijn, dan bent u de eigenaar van het gevonden voorwerp.

U heeft iets verloren

  • Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs verloren?
    U hoeft daarvan geen aangifte te doen bij de politie. U ondertekent een verklaring van vermissing bij de gemeente. U kunt dan ook meteen een nieuw document aanvragen. Een vermissing van uw rijbewijs kunt u kosteloos doorgeven bij de RDW.
  • Andere verloren voorwerpen kunt u ook melden bij de gemeente.