Integrale aanpak parkeerdruk
De gemeente Heerlen gaat parkeerproblemen in de wijken compleet aanpakken. Per wijk maken we een analyse: om hoeveel meldingen gaat het, om welke meldingen gaat het en op welke momenten komt de overlast voor? Daarna gaan we samen met de inwoners op zoek naar oplossingen. Deze nieuwe manier van werken voeren we uit tijdens een pilot in GMS.
Het aantal personenauto’s is de laatste 10 jaar met 10% gestegen en blijft ook de komende tijd alleen maar toenemen. Daar is de ruimtelijke structuur in wijken niet op berekend, Dus ervaren bewoners vaker parkeeroverlast.
De aanpak van dit soort problemen is niet eenvoudig. Autobezitters zien vaak als eerste en enige oplossing het aanleggen van extra parkeerplaatsen. Dit is bijna nooit haalbaar, door het gebrek aan ruimte en andere wensen. Zoals meer groen in de wijk. Ook kunnen aanpassingen in een deel van een wijk leiden tot ongewenste effecten in het andere deel.
Uitdagingen
De keuze voor een wijk rondom het centrum als pilot is niet gekozen. In GMS is sprake van de hoogste parkeerdruk, een groot aantal foutparkeerders en veel klachten. Dat heeft te maken met de ligging van de wijk, grenzend aan het centrum. Door de soort problemen liggen er heel wat uitdagingen om op zoek te gaan naar de juiste (maatwerk)oplossing.
Betere leefbaarheid
Marco Peters, wethouder mobiliteit: “Het verbeteren van de leefbaarheid in buurten en wijken is de belangrijkste reden voor deze nieuwe parkeeraanpak. We willen vooral oplossingen bieden die voor alle bewoners aantrekkelijk zijn. Zowel voor autobezitters als voor bewoners die veel waarde hechten aan een aantrekkelijke (speel)omgeving. De nieuwe parkeeraanpak helpt ons om dit voor elkaar te krijgen. De ervaringen van deze eerste pilot gebruiken we voor de aanpak in de andere wijken”.