Uitnodigingen burgerberaad verstuurd

Tussen 11 en 13 november krijgen 10.000 Heerlenaren een uitnodiging voor het burgerberaad. Met deze uitnodiging kunnen inwoners zich aanmelden voor het burgerberaad. Uit de inwoners die zich aanmelden, loten we 136 Heerlenaren in. Zij vormen het burgerberaad dat in januari 2025 antwoord gaat even op het vraagstuk: ‘Hoe zorgen we ervoor dat de gemeente Heerlen voor iedereen een fijne plek is om te leven?’. 

Burgemeester Roel Wever: ‘Nadat onze inwoners zelf een thema hebben mogen kiezen voor het burgerberaad, hoop ik dat veel Heerlenaren zich aanmelden om deel te nemen. Hoe mooi is het dat een groep inwoners ons gaat adviseren over het thema leefbaarheid. En dat we er dan samen mee aan de slag kunnen gaan. Mijn oproep is dan ook: grijp deze unieke kans als je een uitnodiging krijgt!’

Thema leefbaarheid

Eerder dit jaar konden Heerlenaren een thema aandragen voor het burgerberaad en daar later op stemmen. Het thema leefbaarheid kreeg de meeste stemmen en werd in september aan de gemeenteraad voorgelegd. Zij stemden met het thema in en stelden het vraagstuk vast: ‘Hoe zorgen we ervoor dat de gemeente Heerlen voor iedereen een fijne plek is om te leven?. De deelnemers van het burgerberaad kunnen met deze vraag adviezen geven over bijvoorbeeld het onderhoud van straten en wijken, het verminderen van zwerfafval en tegengaan van verloedering.

Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP)

Uit de Basisregistratie Persoonsgegevens selecteren we 10.000 inwoners van 16 jaar en ouder. Deze inwoners krijgen op 11 en 12 november een uitnodiging. Na het aanmelden loten we 136 mensen in door een aantal kenmerken. Denk hierbij aan geslacht, leeftijd, woonwijk en opleidingsniveau. Dit zorgt ervoor dat het burgerberaad een goede afspiegeling is van de Heerlense samenleving.

Planning

De uitgenodigde inwoners hebben tot 16 december 2024 de tijd om zich aan te melden. De 136 inwoners die zijn ingeloot krijgen op 18 december bericht hierover. Zij vormen het burgerberaad dat op zaterdag 11 januari 2025 van start gaat. Na deze startbijeenkomst zijn er nog vier bijeenkomsten. De deelnemers krijgen, als ze deelnemen aan de bijeenkomsten, een financiële vergoeding. De eindbijeenkomst is op zaterdag 29 maart. Op die dag presenteert het burgerberaad hun adviezen.